Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK publikuje strategie biznesową i zrównoważonego rozwoju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK publikuje strategie biznesową i zrównoważonego rozwoju
Wizualizacja CPK
Strategia Rozwoju CPK z perspektywą do roku 2040 wskazuje, jak rozwijana będzie Spółka Centralny Port Komunikacyjny. Odpowiada na pytania o kluczowe cele tego wyjątkowego programu inwestycyjnego. Wskazuje także konkretne kroki niezbędne do uruchomienia nowego lotniska i Kolei Dużych Prędkości. 

Drugi opublikowany właśnie dokument to Strategia ESG: oparta na czterech filarach oraz 24 celach, które wyznaczają kierunki dotyczące zrównoważonego rozwoju. Jest pierwszym tego typu dokumentem przedstawiającym zaangażowanie spółki w obszarach ochrony środowiska naturalnego, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego.

Jakie są główne cele wskazane w Strategii Rozwoju CPK z perspektywą do 2040 roku? To uruchomienie nowego lotniska w 2032 r. i oddanie w tym samym roku do użytku pasażerów linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi, a już w 2035 roku odcinków z Łodzi do Wrocławia i Poznania.  

Inny, ale równie ważny cel, to rozwój otoczenia lotniska, czyli utworzenie Airport City (zespołu usługowo-komercyjnego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, ściśle z nim powiązanego, obejmującego m.in. usługi hotelowe czy biurowe) i Cargo City (przeznaczonego do obsługi ładunków).  

– Realizując jeden z największych programów inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, jesteśmy świadomi skali i wpływu naszych działań. Strategie mają być dla nas drogowskazem, który pokazuje, jak realizować postawione cele i rozwijać gospodarkę, ale także działać w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem społeczeństwa i środowiska naturalnego – mówi Filip Czernicki, prezes CPK.

W krótkim terminie rolą spółki CPK ma być skupienie się na przejściu z fazy projektowania do fazy budowy, a w średnioterminowym ujęciu kontynuacja prac budowlanych oraz analiza możliwości rozwoju w dodatkowych segmentach, takich jak np. spółki projektowo-budowlane czy inżynieryjno-doradcze.

– Długoterminowo nasze działania będą koncentrować się na trzech głównych obszarach. Pierwszy związany jest z inwestycjami lotniskowymi i zakłada m.in. zarządzanie nowym lotniskiem poprzez spółkę CPK.Lotnisko. W obszarze kolejowym celem jest projektowanie i budowa nowych linii. Ostatni obszar działań dotyczy rozbudowy Airport City i Cargo City czy choćby wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej, planowanej z wykorzystaniem własnych instalacji OZE. Naszym celem jest nie tylko budowa nowoczesnego portu lotniczego oraz sieci kolejowej, ale również wykorzystanie rozwijanych kompetencji, aby stworzyć fundamenty pod długoterminowy sukces i wzrost gospodarczy kraju – dodał Czernicki.



Na obecnym etapie inwestycji Spółka skupia się na przygotowaniu prac budowlanych oraz uzyskiwaniu decyzji administracyjnych. Priorytetem jest realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakładanym harmonogramie i budżecie. Cele zostały określone w oparciu o interdyscyplinarne konsultacje wewnątrz Spółki oraz dialog z kluczowymi interesariuszami.

– CPK nie jest przedsięwzięciem „na chwilę”. Strategia jest dowodem na myślenie o inwestycji z perspektywy długofalowej. Wskazuje, jak najlepiej wykorzystać zgromadzony potencjał wybitnych fachowców w branży oraz zdobyte w trakcie budowy doświadczenie. Budując nowoczesny port lotniczy, korzystamy dziś ze wsparcia międzynarodowych ekspertów. Robimy wszystko, byśmy po 2032 roku to my mogli wspierać powstawanie kolejnych inwestycji greenfieldowych – podkreślił Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.

Strategia ESG na lata 2025-2032+

Strategia ESG jest natomiast wieloletnim planem działań CPK, który łączy kwestie środowiskowe (E), społeczne (S) i ładu korporacyjnego (G) z głównymi celami biznesowymi spółki. Dokument wyznacza klarowne wskaźniki i konkretne inicjatywy, które wspierają realizację programu inwestycyjnego CPK zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

– Przyjęcie Strategii ESG przyczyni się do zwiększenia transparentności działań Spółki oraz ułatwi dostęp do instrumentów finansowania opartych na kryteriach zrównoważonego rozwoju, takich jak zielone obligacje czy kredyty na preferencyjnych warunkach – wskazuje Marcin Michalski, członek zarządu do spraw lotniskowych w CPK.

Strategia powstała w oparciu o wymogi regulacyjne, w tym m.in. Europejskie Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju. Dokument opiera się na czterech filarach, które wspierają realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Są to:

  • zaangażowany sąsiad (dąży ​ do budowania trwałych, pozytywnych relacji ze społecznościami lokalnymi ​ i samorządami);
  • wspierający pracodawca (stwarza środowisko pracy sprzyjające rozwojowi, różnorodności i bezpieczeństwu pracowników);
  • odpowiedzialny partner biznesowy (działa w sposób transparentny, budując trwałe relacje);
  • świadomy gospodarz (podejmuje działania zmierzające do minimalizacji wpływu inwestycji na środowisko i klimat).

    – Opracowanie Strategii to krok w kierunku bardziej świadomego zarządzania skutkami realizacji dużej infrastruktury – zarówno w wymiarze technologicznym, jak i społecznym czy środowiskowym. Naszym celem jest ograniczanie negatywnego wpływu tam, gdzie jest to możliwe oraz prowadzenie inwestycji w sposób przewidywalny i odpowiedzialny. Rozwój Kolei Dużych Prędkości stale planujemy w koordynacji z inwestycjami w całą infrastrukturę transportową kraju i wpisujemy w potrzeby mieszkańców. Plany budowy i modernizacji każdej z linii są oparte na liczbach, analizach i realnych potokach pasażerskich. Ekologia i ekonomia! – dodał Piotr Rachwalski, członek zarządu ds. kolejowych w CPK.

    Strategia ESG zawiera 24 cele i ponad 200 inicjatyw, takich jak:

  • wdrożenie rozwiązań redukujących emisje gazów cieplarnianych na etapie budowy lotniska, Airport City i Cargo City (m.in. zasilanie częściowe budowy z własnych odnawialnych źródeł energii oraz zapewnienie infrastruktury technicznej dla pojazdów elektrycznych),
  • certyfikacja zrównoważonego budownictwa obiektów i infrastruktury lotniska CPK, oraz inwestycji urbanistycznych Airport City i Cargo City,
  • wybudowanie infrastruktury lotniskowej gotowej do funkcjonowania w formule Net Zero Ready,
  • nawiązanie współpracy z uczelniami wyższymi, szkołami średnimi i BCU – w zakresie edukacji i rozwoju kadr dla branży lotniczej i kolejowej oraz wsparcia eksperckiego w budowie i eksploatacji przyszłej infrastruktury transportowej CPK,
  • uruchomienie projektów rozwojowych i wspierających otoczenie społeczne wynikających z analizy potrzeb mieszkańców oraz Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK,
  • wprowadzenie wymagań dla partnerów biznesowych CPK w zakresie ochrony praw człowieka i troski o środowisko, a także narzędzi do monitorowania ich przestrzegania.


  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    Spółka CPK wybrała doradcę ds. finansowania dłużnego dla Lotniska CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Spółka CPK wybrała doradcę ds. finansowania dłużnego dla Lotniska CPK

    Centralny Port Komunikacyjny 29 lipca 2025

    Mirbud: Przy „krótkiej liście” polskie firmy są bez szans w starciu z gigantami

    Infrastruktura i lotniska

    CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska

    Infrastruktura i lotniska

    CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska

    Centralny Port Komunikacyjny 24 lipca 2025

    Zobacz również:

    CPK. Sześć ofert na budowę dojazdów na plac budowy w etapie III

    Infrastruktura i lotniska

    CPK. Sześć ofert na budowę dojazdów na plac budowy w etapie III

    Damian Kelman 21 lipca 2025

    CPK prostuje zarzuty byłego premiera. "Czysta dezinformacja"

    Infrastruktura i lotniska

    CPK prostuje zarzuty byłego premiera. "Czysta dezinformacja"

    Redakcja/przegląd prasy 18 lipca 2025

    Pozostałe z wątku:

    Spółka CPK wybrała doradcę ds. finansowania dłużnego dla Lotniska CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Spółka CPK wybrała doradcę ds. finansowania dłużnego dla Lotniska CPK

    Centralny Port Komunikacyjny 29 lipca 2025

    Mirbud: Przy „krótkiej liście” polskie firmy są bez szans w starciu z gigantami

    Infrastruktura i lotniska

    CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska

    Infrastruktura i lotniska

    CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska

    Centralny Port Komunikacyjny 24 lipca 2025

    Zobacz również:

    CPK. Sześć ofert na budowę dojazdów na plac budowy w etapie III

    Infrastruktura i lotniska

    CPK. Sześć ofert na budowę dojazdów na plac budowy w etapie III

    Damian Kelman 21 lipca 2025

    CPK prostuje zarzuty byłego premiera. "Czysta dezinformacja"

    Infrastruktura i lotniska

    CPK prostuje zarzuty byłego premiera. "Czysta dezinformacja"

    Redakcja/przegląd prasy 18 lipca 2025

    Kongresy
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
    Zamknij